V stredu 11. septembra navštívia náš ústav kolegyne a kolegovia z oblasti literárnej komparatistiky zo Sečuánskej univerzity v Číne. Svoju prácu predstavia v dvoch prednáškach: Profesor Shunqing Cao, docentka Peina Zhuang a doktorandka Liu Shishi budú hovoriť o koncepte tela v diele Wen-sin tiao-lung (Literárna myseľ a vyrezávanie drakov) a vo filozofických koncepciách Čuang-cʼ a Platóna.
Hosťovská prednáška / Guest lecture
The Body Aesthetics in The Literary Mind and the Carving of Dragons: From the Unity of Form and Spirit to the Humanization of Literary Theory / Estetika tela v diele Literárna myseľ a vyrezávanie drakov: Od jednoty formy a ducha k humanizácii literárnej teórie
Prof. Shunqing Cao a Liu Shishi
(Sečuánska univerzita)
11. september 2024 (streda) o 10.00 hod.
Ústav svetovej literatúry SAV, v. v. i., zasadacia miestnosť, v angličtine
Cieľom prednášky bude preskúmať, ako koncept tela v diele Literárna myseľ a vyrezávanie drakov (ďalej Wen-sin tiao-lung; čes. Duch básnictví řezaný do draků. Teoretická báseň v próze, 1999, prel. O. Král) predstavuje jedinečnú perspektívu v čínskej literárnej teórii, ktorá spája literárne diela s ľudskými fyziologickými štruktúrami, ako sú forma, duch, krv, čchi a orgány, a vytvára „heterogénny izomorfizmus“ v poetike. Podľa jeho autora Liu Sie majú literárne diela podobne ako ľudské telo jedinečnú „formu“ a „ducha“. Tento názor je hlboko ovplyvnený tradičnou čínskou „filozofiou skúsenosti“, kde štýl a podstata poézie zodpovedajú fyzickým vlastnostiam ľudského tela. Prostredníctvom tejto analógie je literárna tvorba nielen duševnou činnosťou, ale aj rozšírením telesného správania, čím sa dosahuje spojenie emócií a štýlu, čo rezonuje s myšlienkou, že telo je jednotou tela a ducha. Prednáška poukazuje na skutočnosť, že koncepcia tela zohráva v staročínskej literárnej kritike ústrednú úlohu, pričom zahŕňa materiálne aspekty (napríklad päť zmyslov, kožu, vlasy, svaly a kosti), zmyslové funkcie (napríklad zrak, sluch, chuť, čuch a hmat) a duchovné rozmery (napríklad čchi, ducha a rytmus). Uvedená koncepcia tela podporila vývin čínskej poetiky smerom k psychologizácii prírody a antropomorfizácii prírodných objektov, čím položila základy výskumu estetiky tela a urobila z nej dôležitú oblasť nadväzujúcu na rôzne moderné estetické školy.
S rozvojom západnej estetiky tela sa stále viac venuje pozornosť starovekým čínskym koncepciám tela. Okrem západného dualistického pohľadu na myseľ a telo začali čínski vedci zdôrazňovať tradičné holistické poňatie mysle a tela, najmä v literárnej teórii obdobia Wej-tin a južných a severných dynastií. Tu sa pri hodnotení poézie hojne využívali metafory tela, pričom sa zdôrazňovalo vnútorné prepojenie medzi umeleckými dielami
a telesnými zážitkami tvorcov. Metafory tela v diele Wen-sin tiao-lung nie sú len literárnovednou technikou, ale aj spôsobom bytia, stelesňujúcim zámerné myslenie zamerané na človeka. Prostredníctvom podrobnej analýzy telesných metafor môžeme lepšie pochopiť zložitý vzťah medzi telom a literatúrou v starovekej literárnej teórii, ktorý je významný pre budovanie systému pôvodnej čínskej estetiky tela. Uplatňovanie metafor tela v diele Wen-sin tiao-lung odhaľuje nielen hlboké prepojenie medzi literárnou tvorbou
a ľudskou telesnou skúsenosťou, ale poskytuje aj jedinečnú perspektívu na pochopenie podstaty a tvorivého procesu literárnych diel v starovekej Číne.
Shunqing Cao je profesorom Sečuánskej univerzity a členom Európskej akadémie vied
a umení. Venuje sa porovnávacej literatúre a poetike; je autorom teórie variácie v literárnej komparatistike – viac o tejto teórii v monografii Variation Theory in Comparative Literature v angličtine (2015), ktorá je dostupná cez Ústrednú knižnicu SAV.
Liu Shishi je doktorandkou na Vysokej škole literatúry a žurnalistiky Sečuánskej univerzity. Jej výskumnými záujmami sú komparatívna poetika a teória variácií v porovnávacej literárnej vede.
The information in English: https://usvl.sav.sk/wp/?p=8418&lang=en